Så namnges Mavalas mini lack

Har du någonsin undrat varför just den där röda nyansen heter Madrid, eller det där rosa lacket fått namnet Toulouse? Vi tog kontakt med Mavala’s högkvarter för att ta reda på hur de går tillväga när de namnger sina lack.

Mavala’s mini lack lanserades 1962.

”Vid den tidpunkten var idéen att namnge varje nyans efter en stad för att få folk att vilja drömma, att fly. Konceptet funkade och funkar än idag. Det är dessutom mycket enklare att komma ihåg namnet på ditt lack, och mycket mer poetiskt än ett nummer.”

Även om det initialt var tänkt att nyansen skulle referera till ett specifikt objekt i staden, så gav Mavala upp den idén med tiden.

”Till exempel, MADRID är en flammande röd som refererar till matadorens kappa i tjurfäktning. LONDON är den ikoniska röda telefonkiosken, och TOULOUSE är en rosa som refererar till stadens smeknamn ”den rosa staden”. Andra nyanser saknar betydelse till specifika objekt eller byggnader, så som PARIS (fuchsia), MILAN (lila) eller SAMOA (aprikos).”

När Mavala väljer namn till sina lack så samarbetar främst marknadsavdelningen och ansvariga för återförsäljare. Tillsammans brainstorm:ar de namn, utforskar kulturella och artistiska trender samt gör efterforskningar på dominerande färger i olika städer genom att studera dess historia, arkitektur, geologiska läge, klimat, etc.

”Sen, beroende på vårt val, konsulterar vi lokala återförsäljare som bekräftar att de valda namnen inte är kontroversiella, varken etniskt, etiskt, politiskt eller p.g.a. andra orsaker.”

”Avslutningsvis så måste vi bekräfta att de valda namnen inte är skyddade av immateriella rättigheter, så som ”Zermatt” eller ”St-Moritz”.

När det kommer till Mavalas säsongsbetonade kollektioner (höst/vinter/vår/sommar) så döps dem oftast i referens till lackets färg, nyans eller struktur, och inte efter specifika städer.

”Hursomhelst, vi är alltid noga med att ge lacken korta namn så de är enklare att komma ihåg.”

 

 

Till nyheter